کمک به درمان سرطان پانکراس با داروی دیابت

 15 سپتامبر2015- اکثر سلولهای سرطانی از نوعی متابولیسم استفاده می کنند که وابسته به اکسیژن نیست، با این حال یک تحقیق جدید نشان داد سرطان پانکراس با سایر انواع سرطان متفاوت است و احتمالاً می توان سلولهای بنیادی سرطان  پانکراس را با استفاده از داروی متفورمین سرکوب کرد.

این تحقیق که توسط محققان دانشگاه ماری کوئین انجام گردید، می تواند منجر به ابداع درمانهای جدید وموثری برای سرطان پانکراس شود. معمولاً سرطان لوزالمعده به درمان سخت پاسخ می دهد زیرا  به ندرت علایم  آن قبل از متاستاز ظاهر می گردد.

دکتر Santo  می گوید: ما ممکن است با قطع تأمین انرژی سلولهای  بنیادی  توسط  دارویی که هم اکنون  برای درمان  دیابت بکار می رود، بتوانیم  سلولهای سرطانی  را از بین  ببریم،  زیرا این  سلولها  برای ادامه ی حیات خود به اکسیژن نیاز دارند.

 درآینده  بیماران مبتلا به سرطان  پانکراس، گزینه های درمانی بیشتری پیش روی  خود دارند که شامل درمانهایی برای کاهش خطر عود مجدد این سرطان پس از جراحی و یا سایر درمانها می شود.

 محققان تاکید کردند که متفورمین نمی تواند سرطان پانکراس را درمان کند و افزودن متفورمین به درمانهای معمول سرطان  پانکراس، تنها می تواند از متاستاز سلولهای بنیادی این سرطان به سایر  قسمت های بدن و عود مجدد سرطان پانکراس جلوگیری کند.

یافته های این تحقیق در مجله ی Cell Metabolismمنتشر شد.

منبع:

http://www.diabetes.co.uk/news/2015/sep/pancreatic-cancer-stem-cells-can-be-suffocated-by-metformin,-research-suggests-97777508.html